loading...
عرصه فرهنگ
امیر کاظمی بازدید : 48 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (0)

لیلة الرغائب یکی از سه شب برتر سال

رجب یکی از سه ماه بزرگ عبادت و  بندگی خداست، یعنی ماه رجب به ماه شعبان و بعد از آن به ماه مبارک رمضان منتهی می‌شود که این سه ماه الهی در عبودیت و بندگی بسیار مهم است، این که شروع  ماه بندگی خداوند با ماه رجب است، نشان از جایگاه ممتاز این ماه در برابر ماه‌های دیگر دارد.

 نکته دیگر درباره اهمیت ماه رجب این است که این ماه یکی از ماه‌های حرام است، همان طور که می‌دانید غیر از ماه رجب، ماه‌های ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم نیز جز ماه‌های حرام به حساب می‌آیند، به طوری که این سه ماه به طور متوالی قرار گرفته‌اند، اما ماه رجب به طور جداگانه به عنوان ماه حرام محسوب می‌شود، لذا حکایت از اهمیت خاص رجب دارد.

ماه رجب نزد عرب جاهلی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، عرب جاهلی در ماه رجب  جنگ را حرام می‌دانست و به همین جهت در این ماه شمشیرها را روی زمین می‌گذاشتند و همه در امنیت کامل بوده است؛ چرا که می‌خواستند به عبادت و تجارت بپردازند.

امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «اول ماه رجب همان روزی است که حضرت نوح علیه‌السلام تمام مؤمنین و بندگان خدا و حیوانات را به کشتی راه داد»، همچنین امام یاران خود را به روزه گرفتن اول ماه رجب توصیه کردند.

شب اول ماه رجب مانند روز اول رجب دارای اهمیت ویژه‌ای است، شب اول ماه رجب با شب‌زنده‌داری و روزش با روزه آغاز می‌شود، در این شب دعوت به بندگی توصیه شده است.

روز اول رجب، روز ولادت امام باقر علیه‌السلام و روز سوم رجب نیز شهادت امام علی النقی هادی علیه‌السلام قرار دارد، همچنین از اتفاقات مهم ماه رجب، اولین شب جمعه ماه رجب است که به «لیلة‌الرغائب» معروف است، روز دهم ماه رجب ولادت امام محمدتقی جواد الائمه علیه‌السلام و روز سیزدهم میلاد امام امیرالمؤمنین قرار دارد.

روز پانزدهم رجب سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها و روز هیجدهم ماه رجب روز وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) و روز 25 ماه رجب شهادت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام و روز 27 رجب نیز روز مبعث نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله ) است که نشان ‌دهنده این است که این ماه؛ ماه پر فضیلت و با برکتی است که بایستی به آن توجه شود.

خواندن هزار مرتبه ذکر «لا‌اله‌الا‌الله»/ برتری عمره رجب بر ماه‌های دیگر

در طول ماه رجب خواندن  هزار مرتبه دعای «اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَا الْجَلالِ وَالْأِکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالآثامِ» که «شیخ صدوق» آن را روایت کرده وارد شده ، همچنین در روایات توصیه شده که هر کس در ماه رجب هزار مرتبه ذکر «لا‌اله‌الا‌الله» را بگوید، خداوند صد هزار حسنه برای او می‌نویسد و صد کاخ بهشتی به او عنایت می‌کند.

دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرّ» از امام صادق علیه‌السلام پس از هر نماز در ماه رجب، سفارش شده است. در این ماه شریف زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در آغاز و میانه‌‌ این ماه بسیار سفارش شده است، گر چه در هر روز بسیار پر برکت است، همچنین در این ماه، «ایام البیض» یعنی سیزدهم تا پانزدهم ماه، اعمال بسیار با فضیلتی خصوصاً اعمال ام داوود در بعدازظهر روز پانزدهم رجب سفارش شده است.

صدقه دادن در این ماه از دیگر اعمال مستحبی این ماه است . انجام حج عمره در ماه رجب بسیار سفارش شده است، به طوری که عمره رجبیه از با فضیلیت‌ترین عمره‌ها محسوب می‌شود و در این ماه مسجدالحرام مملو از جمعیت است، حال اگر کسی نتوانست به حج عمره در ماه رجب برود، زیارت امام رضا علیه‌السلام که به »زیارت رجبیه» معروف است، توصیه شده است.

«لیلة الرغائب» یکی از سه شب برتر سال/ نماز 12 رکعتی در اولین شب جمعه ماه رجب

یکی از سه شب مهم سال «لیلة‌الرغائب» است؛ یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان، »لیلة‌الرغائب» جایگاه بسیار درخشانی دارد و این شب، همان شبی است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) درباره آن فرموده است: «در آسمان‌ها جنبش و خروش خاصی هست و فرشتگان الهی به دعا و مناجات مشغول می‌شوند»، لذا در روز اولین پنج‌شنبه ماه رجب روزه توصیه شده و در شامگاه آن  بین نماز مغرب و عشا، 12 رکعت نماز دو رکعتی گذارده می‌شود.

به عبارتی دیگر 6 تا نماز 2 رکعتی که در هر رکعت بعد از «حمد»، سه مرتبه «سوره قدر» و 12 مرتبه سوره «توحید» بایستی خوانده شود، بعد از اینکه نماز تمام شد، این‌گونه خطاب ‌دهد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلی‏ آلِهِ» سپس به سجده رود و 70 مرتبه این ذکر را بگوید: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» بعد از سجد بلند ‌شود و بگوید: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ العَلِیُّ الْعَظیمُ»، آن گاه به سجده رود و 70 مرتبه ذکر‌« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» را بخواند.

دروازه بندگی خدا از امام علی(علیه السلام ) به رسول (صلی الله علیه و آله) و از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به خدا

ماه رجب، ماه خدا و ماه امیرالمؤمنین علیه‌السلام نامیده شده است،  اینکه خداوند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان را کنار هم قرار داده است، بی‌حکمت نبوده، در واقع این سه ماه برای رسیدن انسان به خداست که مراتب درجات کمال در ماه رمضان را درک ‌کنند.

رجب، ماه امیرالمؤمنین(علیه السلام )، ماه شعبان؛ ماه رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) و ماه رمضان؛ ماه خداست، پس دروازه بندگی خدا از امام علی(علیه السلام ) به رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به خدا منتهی می‌شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
عرصه فرهنگ ، امیر کاظمی ، قرآن و عترت ، عرصه جهاد ،
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 50
  • بازدید کلی : 1,799
  • کدهای اختصاصی